ARCHIWUM

jazda za grosze - archiwumZawartość numeru - 1 (44) 2009:          pobierz wydanie w pdf

Kobieta za kółkiem - rozsądek i elegancja
Ponad 2 miliony Polaków jeździ samochodami zasilanymi gazem. W większości zdecydowali się na przystosowanie własnych aut do tego paliwa z powodów ekonomicznych. Bardziej czy mniej świadomie przyczyniają się do ochrony środowiska. Każdy z nich stara się zadbać o własny pojazd. Ale czy każdy i każda na równi potrafią to zrobić? Przyjęło się myśleć, że motoryzacja jest męską sprawą. Poruszając się jednak po coraz bardziej zagęszczonych drogach i dokładniej przyglądając się prowadzącym inne pojazdy, możemy przekonać się, że nie jest to już tak oczywiste. Okazuje się, że w ruchu drogowym - jak w wielu innych miejscach - Panie doganiają (dosłownie i w przenośni) Panów.
Autor: Piotr Grzywacz

Akcyza gwarantem niskiej ceny LPG - jak to wykorzystać w kryzysie ?
Polacy żyjący przez lata w kraju, w którym brakowało wszystkiego, przyzwyczajeni są do życia „w kryzysie”. W trudnych czasach, warto wskazać racjonalne mechanizmy przetrwania. Jednym z nich może być oszczędzanie wydatków na paliwo. „…Recesja w Stanach może przeciągnąć się do 2010 roku. Pomimo kontynuacji wszelkich możliwych działań Rządu wspierających gospodarkę, pełny powrót do stanu sprzed kryzysu może zająć amerykańskiej gospodarce nawet więcej niż dwa do trzech lat. Japoński eksport załamał się. Japończycy w styczniu tego roku sprzedali za granice prawie połowę mniej towarów niż przed rokiem. Gospodarcze potęgi Niemiec i Wielkiej Brytanii w zapaści. Niemiecka gospodarka skurczyła się o o 1,7 % w ujęciu rocznym, a Wielkiej Brytanii o 1,9 %(najgorszy wynik od 1980 roku)...” W ostatnich miesiącach nie mamy powodów do zadowolenia. Zewsząd docierają wiadomości o kiepskich wynikach wielu firm, banków i rosnącym bezrobociu. Nadeszły czasy, w których oszczędzanie stało się koniecznością. Bez wątpienia LPG, za którym przemawia wiele argumentów, może okazać się remedium na przezwyciężenie kryzysu.
Autor: Anna Ramska

Nowość 2009 - „Stella OBD” – marzenia, które się spełniają
„Super Nowość”, czyli ze wszech miar nowoczesny i doskonały pod każdym względem system wtrysku gazu - samoadaptacyjny w działaniu i samokorygujący. Zapalanie się kontrolki „check engine” (awaria silnika) po przejściu na gaz nie będzie już koszmarem ani montażystów instalacji, ani kierowców . Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań takich jak wtrysk gazu „Stella OBD” wizyty klientów w serwisie wyznaczać będzie jedynie termin kolejnych przeglądów instalacji gazowej. Najtrudniejszym i zarazem najbardziej odpowiedzialnym zadaniem montażystów systemów wtrysku gazu jest wykonanie odpowiedniej kalibracji instalacji. W przypadku układów dedykowanych (jak na przykład wtrysk SGI) prawidłową pracę silnika na gazie zapewniał producent instalacji. W typowych instalacjach (uniwersalnych), zadanie to spoczywa na montażystach. W praktyce oznacza to konieczność wykonania autokalibracji, wielokrotnych korekt i jazd próbnych a w ostateczności użycie hamowni podwoziowej.
Autor: Bogusław Skarpetowski

Konstruktor Ferruccio Lamborghini
Ferruccio Lamborghini urodził się 28 kwietnia 1916 roku w skromnej rodzinie trudniącej się rolnictwem we włoskiej miejscowości Renazzo di Cento niedaleko miasta Ferrara. W historii zapisał się jako niezwykle barwna postać produkująca ciągniki rolnicze a później również sportowe samochody pod marką Lamborghini. Jak to zwykle bywa z geniuszami zainteresowanie techniką i majsterkowaniem Ferruccio wykazywał już od najmłodszych lat. Wychowując się w rodzinie rolnika w swoim otoczeniu zawsze miał maszyny, które stanowiły dla niego ogromną zagadkę a już zwłaszcza ich silniki. Szczególnie upodobał sobie traktor ojca toteż często przy nim majsterkował gdyż sprawiało mu to ogromną przyjemność.
Autor: Ewa Siemieniako

Luksusowe limuzyny i terenówki na LPG
Na łamach „Jazdy za grosze…” porównujemy koszty eksploatacyjne i średni przebieg dla zwrotu z inwestycji w adaptację na LPG samochodów w poszczególnych segmentach. W poprzednim wydaniu prezentowaliśmy wyniki porównania samochodów klasy C. W bieżącym numerze zajmiemy się analizą kolejnych segmentów, tym razem F i I. Samochody tej grupy maja wiele zalet- mocne silniki, w większości wersji świetny napęd na cztery koła ,obszerne wnętrze i spore bagażniki. Wysoka kultura pracy zapewnia bardzo dobre osiągi. Nie ma jednak co liczyć na niskie spalanie. Przy spokojnej jeździe, na trasie, rzadko wynosi ono poniżej 11 litrów benzyny na 100 km, przy ostrzejszej bez problemu sięga 20 litrów.
Autor: Joanna Wnuk

Globalne ocieplenie – istota zjawiska
Klimat Ziemi, tak jak i cała planeta ulegają nieustannym zmianom. Swój udział w tych zmianach ma także człowiek. Jednak dopóki miały one charakter lokalny czy regionalny nie stanowiły poważnego zagrożenia. Kiedy jednak skalą swego oddziaływania dotknęliśmy globalnych, przyrodniczych systemów podtrzymujących życie na Ziemi to sprawa stała się bardzo poważna. Do takich zjawisk zalicza się przede wszystkim zmiany klimatu. Powodują to głównie dwa procesy: ograniczanie terenów biologicznie czynnych i wzrost emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.
Autor: Andrzej Kassenberg

Wiosenne przebudzenie
Wiosna, to nie tylko czas gruntownych porządków, to także okres przygotowań do bardziej intensywnego życia, w którym szczególną role u zmotoryzowanych odgrywa samochód. Wraz z coraz dłużej i mocniej świecącym słońcem przyroda rozbudza się do życia a my mamy chęci do pracy. Może warto więc wpuścić trochę słońca do naszego samochodu i poświęcić jeden dzień, żeby przywrócić jego dawny blask. Jeżeli jeszcze nie zmyliśmy z niego resztek zimowej soli, to teraz jest najwyższy czas na taką kąpiel. Dzięki temu zapobiegniemy rozwojowi korozji i mamy również szansę na dokładną ocenę stanu naszego pojazdu po okresie zimowej eksploatacji.
Autor: Paweł Szadkowski

Euroconector – droga do tańszego autogazu !
O ile tankowanie benzyny czy też oleju napędowego na stacjach paliwowych w całej Europie – ba, na całym świecie- nie sprawia żadnych trudności, o tyle tankowanie LPG w różnych krajach wymaga różnych przyłączy, przejściówek. Nadszedł czas aby zunifikować złącza LPG – na początek w Europie. Można zacząć od Polski. Każdy, kto wybrał się autem zasilanym LPG poza granice Polski, turystycznie czy też służbowo miał okazję zetknąć się z kilkoma podstawowymi problemami (m.in. znalezienie stacji na której można zatankować LPG, połączenie pistoletu do tankowania z wlewem gazu w pojeździe, samoobsługa przy tankowaniu gazu lub konieczność odszukania operatora nalewającego LPG). Zatem warto podejść do tematu globalnie, aby ułatwić życie „gazownikom” i przy okazji jeszcze na tym skorzystać.
Autor: Grzegorz Jarzyński

Techniczne nowości
Dieselgaz– innowacja na rynku motoryzacyjnym! Na początku tego roku firma Elpigaz zamontowała instalacje wtrysku LPG w samochodach Iveco 2.5 TD oraz VW Transporter 1,9 TDI. Dzięki dodaniu gazu zwiększa się moc i moment obrotowy silnika w stosunku do zasilania fabrycznego. Zbiorniki LPG MoreMo- nowe rozwiązania konstrukcyjne rozszerzające gamę dotychczas występujących zbiorników na rynku (od 30 do 300 dm3). Reduktor CNG Helios-dwustopniowy reduktor CNG z elektrozaworem gazu, przeznaczony jest do sekwencyjnych wtrysków CNG (gazu ziemnego). Reduktor-parownik LPG Vega-i Sport- jednostopniowy zintegrowany reduktor, przeznaczony do pojazdów sportowych i silników o dużych mocach. STELLA4DPI (Stella for Direct Petrol Injection) – instalacje gazowe do silników z wtryskiem bezpośrednim, wcześniej miały zastosowanie tylko do samochodów FSI grupy VW – dziś można przerabiać też auta innych marek.
Autor: Red.

Jak chronić zawory?
Długotrwałe utrzymywanie wysokich obrotów i wysokie obciążenie w połączeniu ze zmniejszonym smarowaniem elementów silnika zasilanego gazem może doprowadzać do nadmiernego zużycia zaworów i gniazd zaworowych. W niektórych silnikach prowadzi to już po niewielkim przebiegu do koniecznej i kosztownej naprawy głowicy. Aby znacznie zredukować zużycie zaworów zaleca się regularne stosowanie systemowych środków czynnych dodawanych do LPG. Szczególnego znaczenia nabiera stosowanie tychże dodatków w przypadku użytkowania instalacji LPG w samochodach nie posiadających hydraulicznej regulacji luzów zaworowych, których silniki w czasie dotychczasowej eksploatacji wykazywały skłonności do „kasowania się luzów”.
Autor: Grzegorz Wilczyński

E-GIFT – sposób na dalszy rozwój rynku autogazu?
Według wielu prognoz i szacunków, po latach dynamicznego rozwoju rynku autogazu w Polsce, weszliśmy w fazę rynku dojrzałego, gdzie liczba rocznie montowanych nowych instalacji stabilizuje się. Czy rzeczywiście spowodowane jest to nasyceniem rynku? Czy to znaczy, że nasz rynek autogazu czeka zastój i nic nie możemy z tym zrobić? A może powinniśmy wziąć pod uwagę zmieniające się oczekiwania właścicieli pojazdów, którym do podjęcia decyzji o adaptacji auta na gaz nie wystarcza już tylko informacja, że zasilanie gazem jest tańsze? Autogaz to niewątpliwie paliwo przyszłości i to nie tylko ze względów ekonomicznych. Obecnie uwaga świata jest skierowana na efekt cieplarniany spowodowany przede wszystkim emisją dwutlenku węgla.
Autor: Ewa Szumlak

Citroën C3 1,4i CNG
Sprężony gaz ziemny (CNG) ma wiele zalet które powodują coraz częstsze zastosowanie tego paliwa jako alternatywnego źródła zasilania w pojazdach samochodowych. CNG posiada wysoką liczbę oktanową o wartości około 105, spalanie powoduje niską emisję szkodliwych składników spalin, kosztuje niewiele a jego zasoby są prawdopodobnie większe niż zasoby ropy naftowej – ze względu na te zalety niemal każdy koncern motoryzacyjny ma w swojej ofercie wersje pojazdów zasilanych CNG w dzisiejszym artykule przyjrzymy się samochodowi Citroën C3 1,4i CNG.
Autor: Bogusław Skarpetowski

Podróżujemy z Warszawy do Augustowa
Augustów jest jednym z piękniejszych miasteczek turystycznych położonym w Puszczy Augustowskiej. Miejsce te jest doskonałe do uprawiania sportów wodnych, żeglugi, kajakarstwa jak również narciarstwa, a więc dla każdego cos dobrego. Dodatkowym atutem są odkryte złoża borowiny i wód mineralnych mające moc uzdrowiskową. Położenie geograficzne stanowi o jego atrakcyjności i zachęca do licznych odwiedzin. Bardzo niski stopień urbanizacji oraz uprzemysłowienia sprawiają, że tereny te nazywane są Zielonymi Płucami Europy. Duża liczba szlaków turystycznych oraz świeże powietrze sprawia nieogarniętą chęć spacerowania wśród świerkowo-sosnowych lasów.
Autor: Paweł Koczuk

Najbardziej zmotoryzowany kraj
Na półkuli południowej, pośród morskich i oceanicznych wód, leży najmniejszy kontynent świata – Australia. Jednak jako państwo – jest jedynym w świecie państwem-kontynentem – Australia nie jest już taka najmniejsza, stanowi bowiem szóste co do wielkości państwo naszego globu, zajmując powierzchnię niemal 7,7 mln km . Do rdzennych mieszkańców Australii, Aborygenów, w połowie XVIII wieku dołączyli europejscy “osadnicy” – zesłańcy do założonych tu brytyjskich kolonii karnych. To właśnie im przypadła rola pionierów cywilizacji – pośród stepów i pustyń zakładali pierwsze miasta, porty i kopalnie. Surowe, nieprzyjazne w wielu obszarach kraju warunki naturalne zmusiły ich do koncentrowania się w miastach lokowanych na południu i wschodzie kontynentu. Dzięki takiemu skupieniu w szybko rozrastających się osadach dziś Australia, mimo że posiadająca rekordowo niską gęstość zaludnienia, należy jednocześnie do państw najbardziej zurbanizowanych.
Autor: Sławomir Kaskjaniuk



© 2008 Jazda za grosze • projekt graficzny: Edyta Osiak • wykonanie serwisu: EXCOM Breza Kazimierz